Image
Image
 

Debaty europejskie

"Systemy edukacyjne w krajach UE i państwach kandydujących"

 

3 grudnia 2002 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1 odbyły się warsztaty, w których uczestniczyli uczniowie XXXII LO i Gimnazjum nr 34. uczniowie pracując pod opieką nauczycieli historii: p. J. Sztrąf i p. M. Goździeckiej i nauczyciela geografii p. W. Karcza chcieli podzielić się swoją wiedzą i przemyśleniami nt.: „Nauka języków obcych w państwach UE oraz krajach kandydujących”. Szczególną uwagę w swych rozważaniach przywiązywali do porównania standardów krajów członkowskich z polskimi systemami edukacyjnymi. W celu zgromadzenia materiałów do dyskusji uczniowie zostali podzieleni na zespoły, które opracowywały następujące problemy:

1. Stosunek Polaków do UE – film i sondaż uliczny
2. Wiedza o UE wśród społeczności naszego Zespołu – ankieta
3. Znajomość języków obcych wśród dorosłych i młodzieży naszego Zespołu – ankieta
4. Języki obce w kształceniu podstawowym w państwach UE i krajach kandydujących – wykresy, diagramy
5. Średnia liczba języków obcych w przeliczeniu na jednego ucznia szkoły średniej ogólnokształcącej w krajach UE i państwach kandydujących – wykresy, schematy
6. Popularność poszczególnych języków w szkołach średnich ogólnokształcących państwach UE i krajach kandydujących – wykresy, tabele, diagramy
7. Ilość godzin na niektóre przedmioty w wybranych krajach europejskich – tabele, wykresy
8. Programy edukacyjne UE dla młodzieży dotyczące języków obcych i praktycznego korzystania z nich – plansze, tabele.

Rezultatem licznych spotkań było nie tylko poszerzenie naszych wiadomości, ale także podsumowanie naszych spostrzeżeń, dokonanie uwag i wyciągnięcie wniosków. Na warsztaty zaprosiliśmy: dyrektora Zespołu p. Aleksandrę Bonisławską, p. dyrektor Aleksandrę Opłatowską (dyrektora XXXII LO) oraz naszych kolegów z klas trzecich LO. Każdy zespół dokonał prezentacji efektów swojej długiej pracy, a na koniec rozgorzała dyskusja ujawniająca wątpliwości młodych ludzi, którzy przyszłość wiążą z korzyściami wynikającymi z przystąpieniem Polski do UE.Po dyskusji efektem końcowym pracy było sformułowanie po dyskusji petycji do Ministra Edukacji Narodowej.

 
Młodzież
Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1
w Łodzi
ul. Czajkowskiego 14
92-511 Łódź
 
 

Ministerstwo Edukacji Narodowej
w Warszawie

Język stanowi klucz do zrozumienia kultur, form życia, celów i nadziei ludzkich w obrębie danego kraju. Wielojęzyczność stanowi filar Europy, ale również barierę w porozumiewaniu się Europejczyków. 

Istnieją dowody na to, że nie ma odwrotu od coraz bardziej rozwijającego się wielokulturowego społeczeństwa. Jest to tendencja związana z postępującą integracją europejską. Przyjęcie nowych członków ze Środkowej i Wschodniej Europy oznacza, że w przyszłości jeszcze bardziej wzrośnie potrzeba nauki języków obcych, a brak lub zła ich znajomość zdecydowanie zahamuje mobilność obywateli wspólnej Europy.

Znajomość wielu języków obcych będzie w przyszłości decydującym faktorem gospodarczym – zarówno dla każdego z nas, jak i dla całego społeczeństwa polskiego we Wspólnej Zjednoczonej Europie.

Skoro w większości krajów Unii Europejskiej naukę języków obcych wprowadza się do programów w pierwszych klasach szkoły podstawowej, a obowiązkowe lekcje języka obcego rozpoczynają nasi młodsi koledzy na ogół w trzeciej lub czwartej klasie szkoły podstawowej, by mieć równe szanse, by móc w tej „Wspólnej Wieży Babel” funkcjonować. Po warsztatach szkolnych, które odbyły się 3 grudnia 2002 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 1 w Łodzi, zwracamy się do odpowiedzialnych polityków, ludzi mądrych, którym na sercu leży przyszłość naszego narodu: by MEN stworzyło prawne, formalne i praktyczne możliwości:
1) osiągnięcia znajomości języka obcego jako wprowadzonego od klas pierwszych szkoły podstawowej (tak jak w Luksemburgu), aby w przyszłości zapewnić swobodne porozumiewanie się. Realizację tego celu widzimy przy 5-6 godzinach lekcyjnych na wszystkich poziomach kształcenia,
2) w zakresie opanowania języka obcego jako drugiego; osiągnięcie poziomu zapewniającego w miarę sprawną komunikację w odniesieniu do spraw życia codziennego – realizację tego celu widzimy przy 3 – 4 godzinach lekcyjnych od klasy IV szkoły podstawowej z kontynuacją do klasy najstarszej liceum,
3) w jak największym zakresie, praktycznego nauczania języka – lekcje konwersacji,
4) organizowanie wymiany młodzieży między krajami UE trwającej więcej niż 7 dni.

Przedstawiając te propozycje wychodzimy z założenia-
Czym Wcześniej Tym Lepiej.

Z poważaniem
Uczestnicy warsztatów
nt.: Systemy edukacyjne w UE
i krajach kandydujących

 

 

12 grudnia 2002 r. w ZSO nr 1 odbyła się sesja popularnonaukowa nt.: „Systemy edukacyjne w krajach UE i państwach kandydujących”. Celem spotkania było podsumowanie i przedstawienie efektów pracy z warsztatów młodzieży łódzkich liceów. W spotkaniu wzięli udział uczniowie wraz z opiekunami z XV LO, XXIII LO, XXXII LO, i XLV LO. Zaszczycili nas swoją obecnością: dyrektor Instytutu Europejskiego p. Sobotka, Kurator Oświaty p. J. Posmyk, prezes ŁAPS i radny m. Łodzi p. H. Czyżewski, dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu p. H. Zduniak oraz p. C. Mostowski, Inspektor p. B. Tatarowska, dyrektor ZSO nr 1 p. A. Bonisławska, dyrektor XXXII LO p. A. Opatowska, dyrektor Gimnazjum nr 34 p. M. Mamiński. „Oda do radości” zaśpiewana przez chór ZSO nr 1 wprowadziła uczestników w klimat spotkania. Sesję rozpoczęła p. dyrektor A. Bonisławska referatem ukazującym obszary, których dotyka reforma systemów edukacyjnych państw UE. Następnie głos zabrali reprezentanci poszczególnych liceów, przedstawiający efekty warsztatów szkolnych.

Uczniowie XXXII LO zebrali na planszy systemy edukacyjne w Anglii, Francji, Niemczech i porównali z polskimi systemem. Uczniowie XXXII LO wykorzystując rzutnik multimedialnych zaprezentowali systemy edukacyjne w Hiszpanii, Niemczech, Luksemburgu oraz nową maturę. Uczniowie z XXVI LO w śmiesznej scenie rodzajowej udowodnili, że polski uczeń potrafi sobie poradzić z kolegą z każdego kraju UE. Efektem prezentacji XV LO było utwierdzenie nas wszystkich obecnych celowości i korzyściach płynących z wymiany międzynarodowej oraz programów edukacyjnych UE dla młodzieży. XLV LO przedstawiło założenia i efekty najnowszego systemu edukacyjnego UE pt. „Non gradeol”. Gospodarze (uczniowie ZSO nr 1 – XXXII LO i Gimnazjum nr 34) zapoznali nas z problematyką języków obcych w poszczególnych krajach UE oraz krajach kandydujących. Uczymy się języków dłużej, bardziej efektywnie i przyjemnie, ale miejmy szacunek do dużej ilości tych, które tworzą „Współczesną Wieżę Babel”. Taki wniosek należałoby wyciągnąć ze scenki, która zakończyła prezentację gospodarzy. Aktorzy zaprosili nas na lekcje języków wielu krajów, ale przede wszystkim prezentowali interesujące szczegóły dotyczące tych języków i ich dialektów.

Prezentacje licealistów zakończyła dyskusja wszystkich licznie zgromadzonych w auli ZSO nr 1 nt. przystąpienia do UE i korzyści, jakich oczekujemy młodz ludziei po wstąpieniu do UE. Rację miał p. Sobotka dyrektor Instytutu Europejskiego stwierdzając na zakończenie, że jest pewnie, iż my młodzi wiemy, czego chcemy, jak to osiągniemy i że na pewno to osiągniemy. Takie spotkanie pozwoliło na wymianę opinii i sądów, doświadczeń i wiedzy, zawarcie nowej przyjaźni, współpracę i pozytywnie rozumianą rywalizację.

Copyright © 2003-2004 XXXII LO w Łodzi. All rights reserved.

 

 
Strona główna
Aktualności
Szkoła
  Patron
  Hymn
  Wspomnienia
  Historia szkoły
  Dyrektorzy szkoły
  Rada Pedagogiczna
Życie szkoły
  Chór
  Koła zainteresowań
  Nasze okno na świat
  Dni brytyjskie
  Debaty europejskie
  Klasa dwujęzyczna
  Studniówka
  Festiwal piosenki
obcojęzycznej
  Andrzejki
  Otrzęsiny
  Radio
  Wycieczki integracyjne
Rekrutacja
Kronika zasłużonych
Sukcesy sportowe
Sukcesy naukowe
Klasy
Galeria
  Część I
  Część II
Kontakt
Nasz adres:
Zespół Szkół
Ogólnokształcących Nr 1
XXXII Liceum Ogólnokształcące
im. Haliny Poświatowskiej
92-511 Łódź
ul. P. Czajkowskiego 14

Tel./fax
673-01-25

Ostatnia aktualizacja:
22.02.2004 r.