|
 |
 |
 |
 |
|
|

Debaty
europejskie |
|
"Systemy
edukacyjne w krajach UE i państwach kandydujących"
|
|
3
grudnia 2002 r. w Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 1
odbyły się warsztaty, w których uczestniczyli uczniowie
XXXII LO i Gimnazjum nr 34. uczniowie pracując pod opieką
nauczycieli historii: p. J. Sztrąf i p. M. Goździeckiej i
nauczyciela geografii p. W. Karcza chcieli podzielić się
swoją wiedzą i przemyśleniami nt.: „Nauka języków
obcych w państwach UE oraz krajach kandydujących”. Szczególną
uwagę w swych rozważaniach przywiązywali do porównania
standardów krajów członkowskich z polskimi systemami
edukacyjnymi. W celu zgromadzenia materiałów do dyskusji
uczniowie zostali podzieleni na zespoły, które opracowywały
następujące problemy:
|

|
1.
Stosunek Polaków do UE – film i sondaż uliczny
2. Wiedza o UE wśród społeczności naszego Zespołu
– ankieta
3. Znajomość języków obcych wśród dorosłych i młodzieży
naszego Zespołu – ankieta
4. Języki obce w kształceniu podstawowym w państwach
UE i krajach kandydujących – wykresy, diagramy
5. Średnia liczba języków obcych w przeliczeniu na
jednego ucznia szkoły średniej ogólnokształcącej w
krajach UE i państwach kandydujących – wykresy, schematy
6. Popularność poszczególnych języków w szkołach
średnich ogólnokształcących państwach UE i krajach
kandydujących – wykresy, tabele, diagramy
7. Ilość godzin na niektóre przedmioty w wybranych
krajach europejskich – tabele, wykresy
8. Programy edukacyjne UE dla młodzieży dotyczące języków
obcych i praktycznego korzystania z nich – plansze, tabele.
|
Rezultatem
licznych spotkań było nie tylko poszerzenie naszych wiadomości,
ale także podsumowanie naszych spostrzeżeń, dokonanie uwag
i wyciągnięcie wniosków. Na warsztaty zaprosiliśmy:
dyrektora Zespołu p. Aleksandrę Bonisławską, p. dyrektor
Aleksandrę Opłatowską (dyrektora XXXII LO) oraz naszych
kolegów z klas trzecich LO. Każdy zespół dokonał
prezentacji efektów swojej długiej pracy, a na koniec
rozgorzała dyskusja ujawniająca wątpliwości młodych
ludzi, którzy przyszłość wiążą z korzyściami wynikającymi
z przystąpieniem Polski do UE.Po dyskusji efektem końcowym
pracy było sformułowanie po dyskusji petycji do Ministra
Edukacji Narodowej.
|
|
Młodzież
Zespołu Szkół Ogólnokształcących Nr 1
w Łodzi
ul. Czajkowskiego 14
92-511 Łódź |
|
|
Ministerstwo
Edukacji Narodowej
w Warszawie
Język
stanowi klucz do zrozumienia kultur, form życia, celów i
nadziei ludzkich w obrębie danego kraju. Wielojęzyczność
stanowi filar Europy, ale również barierę w porozumiewaniu
się Europejczyków.
Istnieją
dowody na to, że nie ma odwrotu od coraz bardziej rozwijającego
się wielokulturowego społeczeństwa. Jest to tendencja związana
z postępującą integracją europejską. Przyjęcie nowych członków
ze Środkowej i Wschodniej Europy oznacza, że w przyszłości
jeszcze bardziej wzrośnie potrzeba nauki języków obcych, a
brak lub zła ich znajomość zdecydowanie zahamuje mobilność
obywateli wspólnej Europy.
Znajomość
wielu języków obcych będzie w przyszłości decydującym
faktorem gospodarczym – zarówno dla każdego z nas, jak i
dla całego społeczeństwa polskiego we Wspólnej
Zjednoczonej Europie.
Skoro
w większości krajów Unii Europejskiej naukę języków
obcych wprowadza się do programów w pierwszych klasach szkoły
podstawowej, a obowiązkowe lekcje języka obcego rozpoczynają
nasi młodsi koledzy na ogół w trzeciej lub czwartej klasie
szkoły podstawowej, by mieć równe szanse, by móc w tej
„Wspólnej Wieży Babel” funkcjonować. Po warsztatach
szkolnych, które odbyły się 3 grudnia 2002 r. w Zespole Szkół
Ogólnokształcących Nr 1 w Łodzi, zwracamy się do
odpowiedzialnych polityków, ludzi mądrych, którym na sercu
leży przyszłość naszego narodu: by MEN stworzyło prawne,
formalne i praktyczne możliwości:
1) osiągnięcia znajomości języka obcego jako
wprowadzonego od klas pierwszych szkoły podstawowej (tak jak
w Luksemburgu), aby w przyszłości zapewnić swobodne
porozumiewanie się. Realizację tego celu widzimy przy 5-6
godzinach lekcyjnych na wszystkich poziomach kształcenia,
2) w zakresie opanowania języka obcego jako drugiego;
osiągnięcie poziomu zapewniającego w miarę sprawną
komunikację w odniesieniu do spraw życia codziennego –
realizację tego celu widzimy przy 3 – 4 godzinach
lekcyjnych od klasy IV szkoły podstawowej z kontynuacją do
klasy najstarszej liceum,
3) w jak największym zakresie, praktycznego nauczania
języka – lekcje konwersacji,
4) organizowanie wymiany młodzieży między krajami UE
trwającej więcej niż 7 dni.
Przedstawiając
te propozycje wychodzimy z założenia-
Czym Wcześniej Tym Lepiej.
Z
poważaniem
Uczestnicy warsztatów
nt.: Systemy edukacyjne w UE
i krajach kandydujących
|
|

|
|
12
grudnia 2002 r. w ZSO nr 1 odbyła się sesja popularnonaukowa
nt.: „Systemy edukacyjne w krajach UE i państwach kandydujących”.
Celem spotkania było podsumowanie i przedstawienie efektów
pracy z warsztatów młodzieży łódzkich liceów. W
spotkaniu wzięli udział uczniowie wraz z opiekunami z XV LO,
XXIII LO, XXXII LO, i XLV LO. Zaszczycili nas swoją obecnością:
dyrektor Instytutu Europejskiego p. Sobotka, Kurator Oświaty
p. J. Posmyk, prezes ŁAPS i radny m. Łodzi p. H. Czyżewski,
dyrektor Wydziału Edukacji i Sportu p. H. Zduniak oraz p. C.
Mostowski, Inspektor p. B. Tatarowska, dyrektor ZSO nr 1 p. A.
Bonisławska, dyrektor XXXII LO p. A. Opatowska, dyrektor
Gimnazjum nr 34 p. M. Mamiński. „Oda do radości” zaśpiewana
przez chór ZSO nr 1 wprowadziła uczestników w klimat
spotkania. Sesję rozpoczęła p. dyrektor A. Bonisławska
referatem ukazującym obszary, których dotyka reforma systemów
edukacyjnych państw UE. Następnie głos zabrali
reprezentanci poszczególnych liceów, przedstawiający efekty
warsztatów szkolnych.
Uczniowie
XXXII LO zebrali na planszy systemy edukacyjne w Anglii,
Francji, Niemczech i porównali z polskimi systemem. Uczniowie
XXXII LO wykorzystując rzutnik multimedialnych zaprezentowali
systemy edukacyjne w Hiszpanii, Niemczech, Luksemburgu oraz
nową maturę. Uczniowie z XXVI LO w śmiesznej scenie
rodzajowej udowodnili, że polski uczeń potrafi sobie poradzić
z kolegą z każdego kraju UE. Efektem prezentacji XV LO było
utwierdzenie nas wszystkich obecnych celowości i korzyściach
płynących z wymiany międzynarodowej oraz programów
edukacyjnych UE dla młodzieży. XLV LO przedstawiło założenia
i efekty najnowszego systemu edukacyjnego UE pt. „Non
gradeol”. Gospodarze (uczniowie ZSO nr 1 – XXXII LO i
Gimnazjum nr 34) zapoznali nas z problematyką języków
obcych w poszczególnych krajach UE oraz krajach kandydujących.
Uczymy się języków dłużej, bardziej efektywnie i
przyjemnie, ale miejmy szacunek do dużej ilości tych, które
tworzą „Współczesną Wieżę Babel”. Taki wniosek należałoby
wyciągnąć ze scenki, która zakończyła prezentację
gospodarzy. Aktorzy zaprosili nas na lekcje języków wielu
krajów, ale przede wszystkim prezentowali interesujące
szczegóły dotyczące tych języków i ich dialektów.
Prezentacje
licealistów zakończyła dyskusja wszystkich licznie
zgromadzonych w auli ZSO nr 1 nt. przystąpienia do UE i korzyści,
jakich oczekujemy młodz ludziei po wstąpieniu do UE. Rację
miał p. Sobotka dyrektor Instytutu Europejskiego stwierdzając
na zakończenie, że jest pewnie, iż my młodzi wiemy, czego
chcemy, jak to osiągniemy i że na pewno to osiągniemy.
Takie spotkanie pozwoliło na wymianę opinii i sądów, doświadczeń
i wiedzy, zawarcie nowej przyjaźni, współpracę i
pozytywnie rozumianą rywalizację.
|
|
|
|
Copyright © 2003-2004 XXXII LO w Łodzi.
All rights reserved.
|
|
|
|
Nasz adres:
Zespół Szkół
Ogólnokształcących Nr 1
XXXII Liceum Ogólnokształcące
im. Haliny Poświatowskiej
92-511 Łódź
ul. P. Czajkowskiego 14
Tel./fax
673-01-25
Ostatnia
aktualizacja:
22.02.2004 r.
|
|