1997-Historia
społeczności żydowskiej Łodzi i Stuttgartu:
v
porządkowanie cmentarza żydowskiego w Łodzi,
v
porządkowanie parku Wartberg i miejskiego lapidarium w
Stuttgarcie.
1998-
Łódź i Stuttgart na przełomie wieków:
v
opracowanie historii rozwoju Łodzi przemysłowej ( praca z
materiałami źródłowymi udostępnionymi przez Muzeum
Historii Miasta Łodzi)
v
poznanie perspektywicznych planów rozwoju Stuttgartu
(multimedialna wystawa „Stuttgart 2000”),
v
szkice architektury dziewiętnastowiecznej w Łodzi i
Stuttgarcie.
1999-
Sylwetki i twórczość patronów szkół: Haliny Poświatowskiej
i Jörga Ratgeba:
v
warsztaty translacyjne (tłumaczenie wierszy H. Poświatowskiej
na język niemiecki),
v
wykonanie ruchomej rzeźby-mobile inspirowanej twórczością
H. Poświatowskiej,
v
analiza tryptyku-ołtarza Jörga Ratgeba (Stadtgalerie w
Stuttgarcie),
v
twórcze przetworzenie postaci i idei ołtarza- wykonanie
collage’u. 2000- Demokracja w Europie:
v
graffiti na elewacjach szkół,
v
wizyta w Parlamencie Europejskim w Strassburgu. 2002-
Przedstawienie teatralne „Romeo i Julia”:
v
analiza tekstu i opracowanie scen ilustrujących konflikt,
agresję, przyjaźń i miłość,
v
wyszukanie odniesień do współczesności (fotografie
autentycznych scen z miast),
v
przygotowanie lalek w kostiumach historycznych.
Ważnym aspektem wymiany są bezpośrednie kontakty między
uczniami- nie przeceniamy ich, ale z naszych obserwacji
wynika, że często przetrwały one czasowe ramy wymiany i
kontynuowane są na gruncie prywatnym. Poznanie realiów życia
w polskich i niemieckich rodzinach, wspólne spędzanie czasu
wolnego oraz praca stanowią solidną podstawę bliższych
znajomości, o rozwijaniu kompetencji językowych nie
wspominając.
Realizacja tak złożonego pod względem organizacyjnym i
programowym przedsięwzięcia, jakim jest wymiana, nie byłaby
możliwa bez wsparcia dyrekcji szkoły i jej pracowników.
Organizatorki wymiany-nauczycielki języka niemieckiego:
Izabela Jaworska, Grażyna Klimczak, Jolanta Olasek i Joanna
Skoczylas mogą także liczyć na pomoc germanistek z
gimnazjum, szczególnie w ostatnich latach, gdy w wymianie
uczestniczy coraz liczniejsza grupa gimnazjalistów.
Dla nas, germanistek, wymiana stanowi duże wyzwanie-z
jej przygotowaniem związane są liczne problemy natury
organizacyjnej, finansowej, merytorycznej. W miarę upływu
lat zdobywamy nowe doświadczenia i przygotowanie nowych
edycji wymiany przebiega coraz sprawniej. Gotowe są już założenia
programowe projektu na przyszły rok szkolny.
Uczniowie-uczestnicy wymiany zmierzą się z nowym wyzwaniem:
nakręcą filmy o Łodzi i Stuttgarcie.
Sobie i im życzymy powodzenia.
Opracowały:
Grażyna Klimczak i Jolanta Olasek
|